Skip to content

Beelddenken, wat is dat?

Dit is Fien.

Fien denkt in woorden.

Heel gemakkelijk voor haar, want zij kan met gemak goed mee in de klas.
En zij begrijpt ook heel goed wat de juf uitlegt en houdt haar aandacht bij de les.

Ze kan goed lezen en schrijven en rekenen gaat ook steeds makkelijker.

Fien is een leuk kind volgens de juf.
Ze mag vaak vooraan op het digibord laten zien wat ze al kan en weet.

Fien is een voorbeeld voor de kinderen in de klas.

Praktijk Beeldig - begeleiding voor beelddenkende kinderen - Marie 2

En dit is Job.

Job denkt in beelden.

Heel erg leuk, want Job is daardoor erg creatief. En Job ziet direct voor zich wat hij denkt.
Als de juf iets uitlegt, droomt hij vaak weg en let hij niet meer op. Oei, wat vertelde ze nou?

Job vindt Fien stom.

En de juf ook.

Fien weet alles altijd beter. En de juf zegt dat Job nog veel moet leren.

Job heeft moeite met lezen, en schrijven gaat ook nog erg moeilijk. En Job houdt al helemaal niet van rekenen.

Hij krijgt meer en meer het gevoel dat hij het nooit gaan kunnen. Toch weet hij dat hij best slim is.

De juf begrijpt er geen snars van vindt Job.

Praktijk Beeldig - begeleiding voor beelddenkende kinderen - Job 2

Beelddenken, wat houdt dat in?

Iedereen heeft hetzelfde informatieproces: we nemen informatie op, ons hoofd gaat het verwerken en ergens opslaan zodat we het onthouden.

Vervolgens kunnen we die informatie terughalen en gebruiken wanneer het nodig is. De voorkeur van opnemen, verwerken, en opslaan verschilt echter per persoon. Dit kan bijvoorbeeld zijn door horen, voelen, doen, zien. 

Beelddenkers zijn visueel en vaak ook kinesthetisch ingesteld en leren door zien, voelen, beleven en te ervaren.

Een leerstijl die vaak niet aansluit bij de talige manier van lesgeven op school. Leerproblemen en leerachterstanden kunnen dan het gevolg zijn. 

"Ik ben een beelddenker, geen taaldenker.
In mijn hoofd is het een soort Google Images"

Onderzoek heeft uitgewezen dat er in elke klas 1 à 2 beelddenkers zitten.

In groep 3 ondervinden beelddenkers vaak problemen met het automatiseren van letters en sommen. In latere groepen vallen het moeite hebben met tafels en redactiesommen op. Begrijpend lezen kan een probleem vormen. Cito-scores vallen tegen. Dit tegen de verwachting van de ouders en de leerkracht in: het zijn vaak slimme, creatieve en leergierige leerlingen, vol enthousiasme. Toch zijn er leerproblemen, er komt niet uit wat erin zit. Waar zit nu toch het probleem?

Luisteren is niet de sterkste kant van beelddenkers. Ze leren met hun ogen en met opgedane ervaringen. In een oogopslag overzien ze ingewikkelde situaties. Het ene beeld roept het andere beeld alweer op. Dit kan leiden tot hoogst creatieve oplossingen. En frustraties, zowel bij het kind als bij de ouders en de leerkracht.

Een klein testje:

Denk aan het woord boom.

Wat zie je?

De meeste mensen zien de letters
b-o-o-m voor zich.

Een beelddenker ziet een prachtige boom voor zich, een bruine stam, groene bladeren, fluitende vogeltjes……

praktijkbeeldig boom

Even kennismaken bij een kop thee of koffie?

Of heb je nog vragen over de behandeling of de mogelijkheden voor vergoeding? Neem gerust contact op, dan vertel ik je meer over mijn werkwijze en kun je ook ontdekken of ik de juiste persoon ben om jou en je gezin te helpen. 

OVER PRAKTIJK BEELDIG

Praktijk Beeldig is een initiatief van Monica Buijsen. Geregistreerd kindercoach én specialist op het gebied van beelddenkende kinderen.

"If a child can't learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn." - Ignacio Estrada

CONTACT

Vinkenslag 6
4634 TE Woensdrecht
(alleen op afspraak)

Tel. (06) 408 672 64
Email info@praktijkbeeldig.nl
KvK. 68573553

ALGEMEEN

IK BEN GECERTIFICEERD VOOR

Foto 06-07-17 18 09 29
IMG_3301
NFG logo
praktijkbeeldig keurmerk bpsw
IMG_3339
schateiland logo
IMG_3341
Scroll To Top