Beelddenkers zijn vaak niet erg gemotiveerd om te gaan lezen. Het leren lezen verloopt doorgaans niet vlot, ze maken foutjes bij het lezen, worden vaak gecorrigeerd en dit heeft vaak tot gevolg dat ze niet graag meer lezen. Logisch, iets wat niet lekker gaat, waar je geen talent voor denkt te hebben, dat doe je niet graag en ga je uit de weg. Ik denk dat dat voor ieder van ons geldt. Toch is het belangrijk om het lezen te oefenen.
In de loop van de schooltijd wordt het steeds belangrijker dat je kind zelfstandig lesstof tot zich kan nemen. Denk maar aan het leren van een proefwerk, en later het tekstverklaren. Geadviseerd wordt om iedere dag ongeveer een kwartiertje te lezen. Thuis proberen wij iedere dag even 10 minuutjes tot een kwartier bezig te zijn met lezen. Belangrijk is dat je je kind laat ontdekken dat lezen ook leuk kan zijn en dat het steeds leuker kan worden. Door te oefenen word je nou eenmaal ergens beter in.
Het begint natuurlijk allemaal met een leuk boek, of gewoon een leuke tekst. Ga bijvoorbeeld eens samen naar de bieb (of de boekhandel) en laat je kind zelf kiezen. Betrokkenheid van jou als ouder is heel belangrijk voor je kind. Toon interesse en houd het luchtig, lees het boekje bijvoorbeeld samen, ieder steeds een bladzijde. Fouten maken tijdens het lezen mag best, je leert er zelfs van. Probeer op een coachende, vriendelijke manier te corrigeren en probeer niet te belerend te zijn. Dit kan je kind erg onzeker maken en dat is nou net wat we niet willen 😉 Kortom: met positiviteit en betrokkenheid bereik je heel veel!
Mijn oudste twee kinderen krijg ik moeizaam aan het lezen. Jammer dat ik mijn ‘passie’ voor boeken niet met ze kan delen. Ik word echt heel blij als ik een mooi boek in mijn handen heb. Als kind las ik al alles wat los en vast zat en dat is eigenlijk nooit veranderd. Boeken liggen hier overal: op mijn nachtkastje ligt een stapel, we hebben twee boekenkasten vol met boeken en ook mijn werktafel ligt bezaaid met (studie)boeken. Mijn kinderen treffen mij ook vaak lezend aan. Je ziet, voorbeeld doet niet altijd volgen, want zij zien lezen niet als leuke ontspannende bezigheid.
Maar….
Kort geleden ben ik in navolging van mijn collega Mirjam de Nijs van You&Me Psychologie een Kinderzwerfboekstation begonnen. Toen ik bij haar in de praktijk kwam, maakte ik kennis met dit superleuke project en leek het me erg leuk om ook stationschef te worden met mijn praktijk. Sinds deze week kun je bij mij terecht voor Kinderzwerfboeken. Je mag bij me binnenlopen om een boek uit te zoeken. Dit is geheel kosteloos. Als je het uit hebt, mag je het weer terugbrengen. Maar liever nog naar een ander Kinderzwerfboekstation brengen (bijvoorbeeld naar Mirjam), zodat het boek weer verder kan zwerven. Het project is ontstaan om het lezen bij kinderen te stimuleren en te bevorderen.
Ik heb nu dus een soort mini-bieb. Mijn oudste twee kinderen waren meteen enthousiast: “Wat leuk mama, heb je nu een bieb? Hoe werkt het dan? Mag ik een boek lenen bij je?” En nu hebben ze dus beide een boek uitgezocht en zijn ze gaan lezen. Zo zie je maar, af en toe moet je je creativiteit gebruiken om je (beelddenkende) kind aan het lezen te krijgen. Je begint gewoon een Zwerfboekstation 😉
Vlak voor de Kinderboekenweek, in oktober, komt er weer een nieuwe stapel boeken bij me binnen. Maar ook nu is er al een aardig assortiment. Nieuwsgierig geworden? Kom gerust bij me binnenwandelen om een boek uit te zoeken. Bijvoorbeeld na schooltijd, samen met je kids. En een kopje koffie of thee is ook zo gezet. Je bent van harte welkom!
Meer weten over het project? www.kinderzwerfboek.nl