De zomervakantie leent zich uitstekend om eens even terug te kijken en de balans op te maken. Het afgelopen jaar was voor mij een jaar vol met uitdaging en groeikansen. Heerlijk was het om beelddenkers te begeleiden bij hun leerproblemen en kinderen te coachen die even wat minder lekker in hun vel zaten. Zo coachte ik bijvoorbeeld een kind met faalangst en een kind met verdriet rondom de echtscheiding van de ouders. Fijn om te merken, dat je kinderen en ouders dan een zetje in de goede richting kunt geven, zodat ze uiteindelijk weer het vertrouwen hebben het zelf te kunnen. Ik heb ontdekt dat ik echt het leukste werk heb dat er is!
Als je kind even niet zo lekker in zijn vel zit, even uit balans is, dan kan een kindercoach je kind weer op weg helpen. Denk bij uit balans zijn bijvoorbeeld aan last hebben van faalangst, boosheid, onzekerheid, teruggetrokken gedrag, piekeren, een echtscheiding van de ouders…. Als kindercoach ga ik oplossingsgericht aan het werk met het kind en de ouders, we gaan op zoek naar wat werkt voor hen, naar hun kracht. Daarbij maak ik gebruik van gespreksvormen, spelletjes, werkbladen en ga ik graag creatief aan de slag; we tekenen, knutselen, kleien…. Ik vind het zalig om een kind dat het nodig heeft even die exclusieve aandacht te kunnen geven en spelenderwijs te werken aan de oplossing van de hulpvraag. Ik zie kinderen soms echt per week groeien.
Even verder naar de titel van deze blog 🙂 Toen ik beelddenktraining begon te geven en me meer ging verdiepen in hoe een beelddenker nu eigenlijk écht leert, wist ik zeker dat ik los moest komen van alleen uit de methodes Ik leer Anders en Rechts Inhalen werken. Luisteren en stilzitten is niet aan beelddenkers besteed, zij leren door doen, ervaren en zien. Heel wat boeken heb ik inmiddels bestudeerd over hoe een ‘rechtsbreinig’ kind leert en denkt en inmiddels kan ik mijn trainingen steeds specifieker gaan afstemmen. We gaan écht aan de slag! Ik zet het Wereldspel standaard in bij een eerste sessie (het onderzoeksinstrument waarmee je beelddenken kunt signaleren) en we gaan tijdens de vervolgsessies ook lekker aan de slag met het Meskerbord waarmee we tweehandig schrijfoefeningen doen. We maken en ervaren bijvoorbeeld het alfabet met behulp van klei en we lópen letterlijk sommen. Leren is hartstikke leuk 😉
Toen ik gaandeweg ontdekte dater zoveel meer was wat ik zou kunnen bieden, triggerde me dat om een verdiepende opleiding te gaan volgen. Die vond ik bij Lenny Zuijderduijn in Katwijk a/d Rijn. Zij werkt als integratief kinder-en jeugdtherapeut en heeft jarenlange ervaring in het onderwijs. Geweldig om les van haar te krijgen! Begin dit jaar startte ik bij Lenny de opleiding psychomotorisch kindercoach. Na de zomervakantie rond ik ‘m af. Psychomotoriek heeft te maken met de verbinding tussen het lijf en het brein. Als psychomotorisch kindercoach ga ik aan de slag met creatief en therapeutisch spel en verschillende bewegingsvormen.
Wat ik leer is op een integratieve manier gaan kijken naar leer-en ontwikkelingsproblemen. Dus, bij een kind met leesproblemen niet nóg meer gaan lezen, en bij een kind met rekenproblemen niet nóg meer rijtjes oefenen, maar eerst een stap terugkijken: wáár hapert het? Ervaart het kind misschien te veel stress en blokkeert het hierdoor waardoor het geen informatie opneemt? Zijn er nog actieve reflexen die de verdere ontwikkeling verstoren? Is er wellicht sprake van een mindere samenwerking van de ogen? Moeten we aan de lateralisatie werken?
We werken eerst aan een stevige basis. Via gerichte bewegingsoefeningen werken we spelenderwijs aan het versterken van het fundament, die belangrijke basis. Juíst ook bij een ‘beelddenktraject’ ! Want, alleen vanuit een stevige fundering kun je verder gaan bouwen, dus weer lekker in je vel komen, je beter gaan concentreren en uiteindelijk beter gaan lezen en rekenen.
Bewegen maakt groei mogelijk in het denken, doen, voelen én leren.
* Een volgende keer vertel ik je meer over wat we allemaal doen op het Meskerbord!
Tot dan en een fijne vakantie! xx, Monica.