Taalcoaching & Dyslexie

Bij een vermoeden van dyslexie

 

Bij een vermoeden van dyslexie kijk ik eerst samen met jou, de leerkracht en je zoon of dochter waar hij of zij tegenaan loopt. Waar bevinden zich de problemen? Is dat op het gebied van lezen of spelling of allebei?  Speelt er daarnaast meer, zoals moeite met concentreren, ogenschijnlijke vergeetachtigheid tijdens de uitleg of vormt bijvoorbeeld het stapsgewijs denken een probleem?

Niet zelden is het zo dat kinderen naast een lees- en spellingsprobleem ook bijvoorbeeld AD(H)D, ASS of dyscalculie blijkt te hebben. Dit wordt comorbiditeit genoemd; er spelen dan meerdere problemen tegelijkertijd. Dit kan een extra belemmerende factor zijn bij dyslexie. Ook kan het zijn dat er problemen zijn met het werkgeheugen en de verwerkingssnelheid van een kind, waardoor er vaak slordigheidsfouten gemaakt worden. Iemand is hierdoor vergeetachtig, kan de uitleg niet goed onthouden of vindt denken in volgorde lastig.

Ik kijk graag met jullie mee, welke stappen er verder ondernomen kunnen worden en kan je kind als de problemen wat uitvoeriger zijn, eventueel doorverwijzen voor een uitgebreid diagnostisch onderzoek bij een kinder- en jeugdpsycholoog.

Bij Praktijk Beeldig kun je terecht voor een uitgebreide dyslexiescreening, waardoor duidelijk wordt wat lastig is voor je zoon of dochter en hoe groot de achterstand is op het gebied van lezen en spelling. Alles wordt uitgebreid vastgelegd in een verslag. Ik kan je daarna van advies voorzien: is het raadzaam om diagnostisch onderzoek te laten uitvoeren op dyslexie bij een gespecialiseerde orthopedagoog of psycholoog of is gerichte taalbegeleiding bij mij in de praktijk helpend?

Taalcoaching

 

Als blijkt dat je kind geen dyslexie heeft, maar het gaat het op het gebied van lezen, spelling en begrijpend lezen niet zo goed, ook dan begeleid ik je kind graag. Dit kan zijn met de eigen schoolmethodes of ik zorg voor materiaal dat is afgestemd op het niveau van je kind en kijk wat goed bij je kind past. Dit kan op spellinggebied bijvoorbeeld met de methode Taal in Blokjes van F&L, of het Klankbord, ontwikkeld door Ingrid Raven van Raven RT, waarmee je klanken een kleur geeft, waarmee de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar wordt en het fonologisch bewustzijn gestimuleerd wordt. Oefenen met tekst lezen en begrijpend lezen behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Is er bij je kind dyslexie vastgesteld?

 

Dan komt er ineens veel op je af. Waarschijnlijk heeft je kind ook al extra hulp gehad op school, van een RT’er of een dyslexiebehandelaar. Maar deze hulp is meestal alleen gericht op taal.

Na de diagnose is er in veel gevallen geen of weinig aandacht voor het kind (én de ouder) achter de dyslexie; de gevoelens van weerstand die een kind ontwikkeld heeft, het vermijdingsgedrag of onzekerheid als gevolg van faalangst door het uitblijven van gewenste resultaten of gevoelens van schaamte. En ook dat is juist zo belangrijk, want dit kan zich in de loop der jaren ontwikkelen en sterk belemmerend werken. Het gevoel van anders zijn kan veel doen met een kind. Je wordt steeds uit de klas gehaald voor extra ondersteuning, je hebt meer tijd nodig voor je schoolwerk, je hebt ineens en dyslexieverklaring….  Geen kind wil anders zijn.

Zie je dat je zoon of dochter onzeker wordt door de dyslexie? Weet dan dat hij of zij niet de enige is.

Merk je dat je zoon of dochter:

  • Niet goed begrijpt waarom het lezen of spellen dan niet goed lukt?
  • Eigenlijk geen idee heeft hoe dyslexie nu precies werkt in je hoofd?
  • Zijn of haar talenten niet (meer) ziet)?
  • Zich dommer voelt dan de rest of zich schaamt voor de dyslexie?
  • Weerstand voelt bij het lezen en bijvoorbeeld niet hardop durft te lezen?
  • Lichamelijke klachten ontwikkelt die mogelijk te maken hebben met school (buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid, slecht slapen, piekeren)?

Dan kan het fijn zijn hierover te praten. Als dyslexiecoach heb ik veel kennis van wat dyslexie nu precies is en hoe het werkt in je hoofd.

Ik help je kind om:

  • anders naar de dyslexie te gaan kijken
  • faalangst te verminderen
  • meer zelfvertrouwen te ontwikkelen
  • leesplezier te vergroten

Daarnaast denk ik met jullie mee en laat ik jullie de diverse hulpmiddelen zien, die je kind kan inzetten. We kijken dan met jouw kind wat hij of zij prettig vindt en wat werkt. Dit is namelijk voor elk kind verschillend.

Ik kan jullie helpen met verder uitzoeken van de maatregelen die genoemd zijn op de dyslexieverklaring. Ook bied ik steun bij de overgang van het Basisonderwijs naar het Voortgezet onderwijs. Waar moet je op letten, waar heeft je kind recht op en hoe ga je het gesprek aan op school.​

Ik help je kind om weer met meer plezier naar school te gaan en beter in zijn/haar vel te komen te zitten

Even kennismaken bij een kop thee of koffie?

Of heb je nog vragen over de behandeling of de mogelijkheden voor vergoeding?
Neem gerust contact op, dan vertel ik je meer over mijn werkwijze en kun je ook ontdekken of ik de juiste persoon ben om jou en je gezin te helpen.

Maak een afspraak